Jak vybrat naviják na přívlač

2

Když jsem s vláčením začínal, tak jsem měl naviják za pár stovek, obyčejný teleskop a pár třpytek. Bavilo mě to, ale jedna věc mě dokázala vždycky vytočit. Každou vycházku se mi alespoň jednou zamotal vlasec dole u navijáku, chuchvalec se skoro nikdy nepodařilo rozmotat a já musel třpytku ručně vytáhnout z vody a vše znova navázat. Zásoby vlasce se rychle tenčily, a když mě začala zrazovat i brzda, tak bylo jasno – musel jsem vybrat nový naviják.

Vybral jsem si krásný a drahý naviják od Shimana s ujištěním od prodavače, že se jedná o opravdu dobrý naviják. Nebudu vás napínat, naviják to skutečně kvalitní byl a hodně jsem si polepšil, ale primárně byl určen na feeder.

Kdybych už tehdy věděl, na jaké věci se u výběru soustředit, ušetřil jsem polovinu peněz a navíc měl z nákupu lepší pocit. Dnes už jsem moudřejší a proto jsem se rozhodl sepsat pár základních tipů na co si dát pozor:

1) Velikost navijáku a vyváženost

Tohle je opravdu důležité, protože výslednou sestavu budete mít neustále v ruce. Doporučuji proto zvolený naviják nasadit na svůj prut a vyzkoušet, jestli je výbava vyvážená. Pokud tuhle možnost nemáte (např. v případě nákupu online), tak si alespoň zkuste dát na prut naviják podobné hmotnosti jako plánujete koupit (případně nějak jinak vyzkoušet danou hmotnost navijáku).

2) Plynulost

Tady je to spíše o pocitu a vyzkoušení. Nicméně mám jedno doporučení ohledně ložisek. Občas jsem se totiž setkal s názorem, že čím více, tím lépe. Osobně si to nemyslím a pokud má naviják více než cca 4 ložiska, tak ty další už nemají na kvalitu navijáku výrazný vliv. U levnějších navijáků by mě dokonce vyšší počet ložisek spíše odradil.

3) Brzda

Všude se doporučuje naviják s přední brzdou a já se této rady držím. Nijak ověřené to nemám, ale argumenty ohledně jednodušší konstrukce, lepší citlivosti brzdy atd., znějí uvěřitelně a většina borců ve videích má také většinou přední brzdu 😉 U jednoho navijáku mám i bojovou brzdu a tu mohu také doporučit.

daiwa

Mezi známé výrobce navijáků patří například japonská Daiwa

4) Ostatní

Hodně mě zajímá použitý materiál. Pokud je například cívka celokovová, tak vám většinou vydrží více než nějaký plast. Osobně si vybírám cívky spíše mělčí (nepotřebuji mít k dispozici 500 m vlasce). Velkokapacitní cívky mě spíše odrazují, protože pravděpodobně nejsou konstruovány na přívlač a přidávají zbytečně na hmotnosti. Samozřejmě je fajn, když máte v ceně i náhradní cívku, případně se dá dokoupit za solidní peníz.

Dále bych se zaměřil na překlapěč, který musí něco vydržet (v tomto směru se poptejte na zkušenosti například na sociálních sítích). Dále si zkuste, jak rychle se překlapne, jak je hlasitý atd.

5) Recenze a reference

Když už si vyberete například tři favority, doporučuji se zeptat na sociálních sítích nebo diskuzních fórech, jestli s daným typem navijáku nemá někdo zkušenost. Plus se pokusit najít nějakou recenzi. Není nad informace přímo z terénu, protože výrobci nás vždycky oslní obrovskou spoustou funkcí (které mají samozřejmě jenom oni a ve skutečnosti se bez nich v pohodě obejdete), ale jak je daná věc spolehlivá se od nich už nedozvíte.

6) Převodový poměr

U specifikace navijáků najdete kolonku převod a u toho nějaké číslo třeba 4,8:1. Toto číslo znamená, že jedno otočení kličkou otočí rotor navijáku 4,8 krát. Čím je první číslo větší, tím bude naviják rychlejší, ale trpí jeho odolnost a síla. Dobře to vysvětluje Lubomír (díky za připomenutí) v komentáři pod článkem, pokud chcete například vláčet těžké hlubinné nástrahy, volte nižší převod, naopak třeba na boleny se hodí navijáky rychlejší. Většina výrobců uvadí i návin vlasce na jedno otočení kličkou, například 70 cm/ot. Osobně mi třeba těch 70 cm připadne už dostačující, ale je pravda, že mi nevadí si tu ruku trochu víc kroutit.

Naviják je podle mě nejdůležitější výbava vláčkaře a doporučuji zde nešetřit. To radši oželte toho super woblera, pořiďte si o něco levnější prut a broďte se v sandálech 🙂 Důležité je, aby vás to u vody bavilo a upřímně neznám moc horších pocitů než pohled na neustále zamotaný vlasec nebo loučení se s pěknou rybou kvůli špatné brzdě.

Top 3 nejprodávanější na Heureka.cz

Právě zlevněné produkty

Sdílet:

O autorovi

Avatar photo

2 komentáře

  1. Lubomír on

    Přidal bych ještě určitě převodový poměr a s ním související návin na jedno otočení klikou. Je to zásadní věc hlavně pro vláčkaře! Zjednodušeně řečeno, čim rychlejší naviják, tím méně (,ale rychleji) utáhne. Na hloubkové woblery a těžké gumy je lepší pomalejší převod – má větší sílu a naopak na boleny se hodí rychlost, aby si člověk neukroutil ruku.

    • Avatar photo
      Petr Šedivý on

      Díky za připomenutí, už jsem to tam doplnil. Kdyby tě ještě něco napadlo, tak určitě napiš. Oni to jsou spíš jen takové tipy, udělat by se daly samostatné články snad pro každou přívlačovou techniku a druh ryby.

Napsat komentář

− 7 = 1